I. Informacje ogólne
- Organizatorem Konkursu jest Mazowieckie Forum Oddziałów PTTK (ul. Senatorska 11, 00-075 Warszawa, poczta@mfo.pttk.pl, www.mfo.pttk.pl).
- Konkurs jest kontynuacją, na szczeblu województwa, konkursu ogólnopolskiego realizowanego przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
II. Cele i zadania Konkursu
- Popularyzacja uprawiania turystyki krajoznawczej i kwalifikowanej w kategorii wiekowej szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jako zadania spełniającego niezwykle ważne funkcje wychowawcze, edukacyjne i zdrowotne.
- Wpływanie na rozwój, doskonalenie oraz popularyzację form i metod młodzieżowej działalności turystycznej, poprzez wyłanianie i nagradzanie najlepszych, najaktywniejszych turystycznie grup dzieci i młodzieży.
- Inspirowanie powstawania i realizacji ciekawych programów pobudzających młodzież do czynnego i świadomego uczestnictwa w krajoznawstwie i turystyce szkolnej.
III. Warunki uczestnictwa w Konkursie
- Jako Szkolny Klub Krajoznawczo-Turystyczny (dalej Klub) rozumiane są: kluby, koła, drużyny, kręgi i grupy turystyczne, kompanie turystyczne, itp. skupiające młodzież i działające na polu turystyki i krajoznawstwa szkolnego.
- Kluby przystępujące do Konkursu są zobowiązane do wypełnienia druku ankiety stanowiącej załącznik do niniejszego komunikatu. Ankieta musi być podpisana przez Dyrektora/Kierownika placówki, przy której działa Klub oraz opiekuna. Wszystkie załączniki do ankiety, powinny mieć formę elektroniczną (nie należy przesyłać kronik).
- Klub zgłaszany do udziału w Konkursie działać powinien przez minimum rok.
- Minimalna liczebność Klubu to 10 osób.
- Klub musi być zarejestrowany w jednej z organizacji pozarządowych lub przez dyrekcję szkoły i posiadać pełnoletniego opiekuna. Zgłoszenie udziału w Konkursie powinno zawierać pełne informacje o zgłoszonej placówce (nazwiska opiekunów, przełożonych, dane adresowe, telefony, adresy e-mail, itp.) i powinno być potwierdzone przed dyrektora szkoły. Zgłoszenie należy wypełnić wg wzoru stanowiącego aneks do niniejszego regulaminu (ankieta konkursowa).
- Uczestniczące w Konkursie Kluby klasyfikowane będą w 3 kategoriach wiekowych:
- szkół podstawowych,
- gimnazjów,
- szkół ponadgimnazjalnych.
- Klub może grupować dzieci i młodzież z różnych kategorii wiekowych, jednak warunkiem startowania w określonej kategorii jest minimum 75% udział dzieci lub młodzieży w wieku dla kategorii właściwym.
- Konkurs skierowany jest również do szkół specjalnych mających pod opieką dzieci niepełnosprawne.
- Kluby skupiające dzieci niepełnosprawne występują w określonej kategorii wiekowej w wieku właściwym dla szkoły.
IV. Założenia organizacyjne
- Konkurs obejmuje działalność Klubu w ciągu całego roku szkolnego 2013/ 2014 i wakacji bezpośrednio po nim następujących.
- Wypełniona ankieta (zgłoszenie do Konkursu) wraz z załącznikami powinna zostać przesłana do organizatora w terminie do 15 października 2014 r. Decyduje data wpływu. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w listopadzie 2014 r.
- Nadesłane ankiety oceniać będzie komisja konkursowa powołana przez Zarząd Mazowieckiego Forum Oddziałów PTTK.
- Komisja konkursowa, decyzję o wyłonieniu najlepszych Klubów podejmować będzie w oparciu o ankietę konkursową oraz materiały dokumentujące ich osiągnięcia (m.in. strony internetowe, fotografie kronik, gablot, dyplomów), które powinny być dołączone do ankiety na płycie CD lub przekazane w formie elektronicznej.
V. Kryteria oceny w konkursie
Podstawą oceny całokształtu działalności Klubu są przedstawione niżej zagadnienia.
Lp. Kryterium Punktacja
- Liczba członków Klubu, w tym członków PTTK. 1-15
- Organizowanie, dla siebie i innych, form aktywnego wypoczynku promujących krajoznawstwo i turystykę szkolną (rajdy, złazy, zloty, spływy itp.). 1-15
- Udział w imprezach innych organizatorów (rajdy, złazy, zloty, spływy itp.). 1-10
- Wpływ Klubu na działalność turystyczno krajoznawczą we własnej szkole oraz udział w realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły. 1-10
- Sposoby propagowania turystycznego sposobu życia w swoim środowisku. 1-10
- Zdobyte odznaki, sprawności, uprawnienia związane z turystyką kwalifikowaną. 1-10
- Osiągnięcia indywidualne członków oraz całego Klubu: udział i zajęte miejsca w regionalnych i ogólnopolskich imprezach, turniejach, konkursach, przeglądach, akcjach i innych formach rywalizacji związanych z szeroko pojętą turystyką i krajoznawstwem. 1-15
- Działalność na rzecz ochrony przyrody i środowiska oraz opieki nad dziedzictwem kulturowym, w tym nad zabytkami związanymi z historią swego otoczenia i regionu. 1-10
- Współdziałanie z organizacjami, stowarzyszeniami, władzami i innymi lokalnymi partnerami przy realizacji swojego programu turystycznego. 1-10
- Inne udokumentowane osiągnięcia Klubu i jego członków w dziedzinach tematycznie nawiązujących do turystyki i krajoznawstwa jak np. fotografia krajoznawcza, piosenka turystyczna i inne. 1-10
- Ciekawy, oryginalny sposób dokumentowania działalności Klubu. 1-10
VI. Nagrody
Mazowieckie Forum Oddziałów PTTK, na wniosek komisji konkursowej, przyzna dyplomy i nagrody, które zostaną przekazane zwycięzcom Konkursu.
VII. Uwagi końcowe
- Prawo interpretacji niniejszego regulaminu i dokonywania w nim zmian przysługuje organizatorom Konkursu.
- Regulamin niniejszy zatwierdzony przez Zarządu Mazowieckiego Forum Oddziałów PTTK w dniu 16 listopada 2013 roku, wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Pliki do pobrania:
{phocadownload view=file|id=19|target=s}
{phocadownload view=file|id=20|target=s}